[ Pobierz całość w formacie PDF ]
mnie do obozu pracy, w którym miałam przepracować 6 miesięcy. Był tam
bardzo dobry dyrektor, który skierował mnie do pracy w restauracji, ponie-
waż byłam w tym samym wieku i nosiłam to samo imię, co jego córka.
Zniosłam jednak takie życie tylko przez dwa miesiące i chociaż było mi
przykro ze względu na dyrektora, uciekłam znowu 23 stycznia 2001 roku
Dostępność nieodpłatnej pomocy prawnej. Raport z Północna za zasłoną
monitoringu
86 Korea
Styczeń 2001r.: Moja trzecia ucieczka z Korei Północnej
Gdy tylko przedarłam się przez chińską granicę, złapali mnie handlarze
kobietami. Latem sprzedano mnie 27-letniemu Chińczykowi. Był chyba
niezrównoważony psychicznie i co noc mnie dręczył. Gdy mu się opierałam,
bił mnie. Nie widziałam żadnej wartości w takim życiu. Gdyby mnie po raz
trzeci odesłano do Korei, zostałabym skazana na śmierć. Dlatego postanowi-
łam popełnić samobójstwo, wbijając sobie nóż w głowę. Straciłam przytom-
ność, zabrano mnie do szpitala. (Mam do tej pory ślad na głowie). Dlaczego
przeżyłam, chociaż tak bardzo pragnęłam śmierci? Pomyślałam, że znowu
przyjdzie mi wieść to piekielne życie. Myślałam tylko o tym, żeby uciec.
Zrobiłam to. Nie wiedziałam, gdzie się znajduję i co się stało. To była długa
i ciężka walka. Był 23 stycznia 2002 roku. Odnalazła mnie ciotka, nakarmiła
mnie i kupiła bilet na pociąg do Yanji. Dała mi pieniądze na drogę i powie-
działa, jak się z nią skontaktować. Byłam jej wdzięczna, zapytałam, jak mogę
się z nią pózniej zobaczyć, ale odpowiedziała, że wystarczy jeśli będę godnie
żyła. Zawdzięczam jej życie i nigdy jej tego nie zapomnę.
W Yanji spotkałam moich krewnych i zatrzymałam się u nich. Nie
wychodziłam z domu ze względu na ciekawskie spojrzenia sąsiadów. Nie
dałam rady sama się poruszać. Byłam zbyt słaba. Tęsknię za rodziną, ale nie
wróciłabym do Korei, bo tam mnie czeka śmierć z głodu. Nigdy wcześniej
nie słyszałam o Korei Południowej. Dowiedziałam się dopiero, gdy innym
Koreańczykom udało się wedrzeć do ambasad z nadzieją przedostania się do
tego kraju. Gdyby udało mi się dotrzeć do Korei Południowej, mam nadzieję,
że uda mi się żyć tam bez wstydu.
Część II. Analiza dostępnych danych statystycznych 87
Pochwała czy potępienie? Sytuacja kobiet w Korei
Północnej
Haruhisa Ogawa, Profesor, Uniwersytet Tokijski
Wstęp
Pani Lee Sun-ok, uchodzca z Korei Północnej, zapytała podczas wywiadu
telewizyjnego: Dlaczego mamy wieść tak mizerne życie tylko dlatego, że
urodziliśmy się w Korei Północnej? Dlaczego obie Koree są tak różne, mimo
że jest to jeden kraj? . Pomyślałem wówczas, że jej wołanie pochodzi od
wszystkich północnych Koreańczyków, a zwłaszcza kobiet. Wszystkich nie-
pokoi fakt, że w obozach koncentracyjnych w Korei Północnej rozgrywa się
piekło. Znamy świadectwa Kang Chul-hwana i Ahn Hyoka, więzniów obozu
koncentracyjnego oraz Ahn Myung-chula, który pracował jako strażnik
w obozie. Uciekając z Korei Północnej ryzykowali własne życie, a ujawniając
szokującą prawdę o obozach, zaryzykowali życie swoich bliskich, którzy
pozostali w Korei. Do ich świadectw możemy dołączyć świadectwo Lee
Sun-ok, dotyczące warunków panujących w obozach dla kobiet.
Najbardziej szokujące jest w Korei Północnej okrucieństwo wobec kobiet
i dzieci. Dlaczego tak wiele z nich przebywa w obozach? Otóż dzieje się to na
skutek rozkazu Kim Ir Sena, aby całe rodziny przestępców politycznych
zniszczyć do trzeciego pokolenia włącznie. Co więcej, Korea Północna stosu-
je okrutny system przymusowych rozwodów z przyczyn politycznych.
Ci, którzy kochają swoje rodziny, muszą doświadczać strasznego gwałtu,
gdy cała ich rodzina zostaje umieszczona w obozie za przestępstwo jednego
z jej członków. Za fatalne położenie kobiet w społeczeństwie północnokore-
ańskim odpowiedzialny jest system.
Na podstawie przeprowadzonych przeze mnie badań oraz po zapozna-
niu się z publikacjami wielu innych ekspertów w tej dziedzinie pragnę
Dostępność nieodpłatnej pomocy prawnej. Raport z Północna za zasłoną
monitoringu
88 Korea
przytoczyć argumenty, które oskarżają brutalny system w Korei Północnej o
gwałcenie praw kobiet i niszczenie rodzin.
Zakaz rozwodów na podstawie ugody stron i wzmocnienie
systemu patriarchatu
Im więcej się wie o Korei Północnej, tym mniej jest się zainteresowanym
studiowaniem północnokoreańskich przepisów prawa i konstytucji. Okazuje
się bowiem, że jest to kraj stosujący podwójne standardy. Korea Północna
w początkach swojego istnienia wprowadziła równość płci. Jednakże nie
respektuje się tam przepisów prawa. Kiedyś Korea Północna była innym kra-
jem, dopiero w latach sześćdziesiątych stała się państwem totalitarnym, jakim
jest dzisiaj1, państwem, którym rządzi jedna partia, tajna policja i obozy
koncentracyjne. Administracja sprawuje pozory rządów prawa.2 Zrozumie-
nie położenia kobiet w Korei Północnej nie jest możliwe bez prześledzenia
zmian w prawie na przestrzeni lat.
Książka Polityka KRLD wobec kobiet M. R. Yoona3 i tekst jego autorstwa
dotyczący ustawy o równości płci z 1946 roku uświadomiły mi błąd mojej
oceny sytuacji kobiet w Korei Północnej. Oprócz zapisu o równości kobiet
i mężczyzn, który w praktyce umożliwiał wykorzystanie kobiet jako siły
roboczej, inne zapisy tej ustawy dotyczą m.in.: wolności wyboru małżonka
(art. 4) oraz prawa do rozwodu (art. 5). Jednakże rozporządzeniem nr 24 z 8
marca 1956 roku zniesiono rozwód za obopólną zgodą i wprowadzono
zasadę, że o rozwodzie będzie orzekał sąd. Rząd najwyrazniej był zaniepoko-
jony rosnącą liczbą rozwodów, co wynikało z lepszej pozycji kobiet w społe-
czeństwie i ich niezależności ekonomicznej. Władze uznały więc, że
stabilizacja społeczna oraz siła robocza jest ważniejsza od przestrzegania
praw człowieka, statusu kobiet i ich równości z mężczyznami. Był to krok
wstecz i początek ingerencji państwa w instytucję rodziny, co spowodowało
powrót do tradycji patriarchatu.
Jak już wspomniałem wcześniej, początek systemu totalitarnego w Korei
Północnej datuje się na 1967 rok. Ustanowienie władzy dziedzicznej było jed-
1
H. Ogawa, Obozy koncentracyjne w Korei Północnej
2
Hannah Arendt, tom III, Korzenie totalitaryzmu
3
Mi-Ryang Yoon, Polityka wobec kobiet w Korei Północnej, Seul, Hanul Publishing Co., 1991
Część enie? Syt dostępnych w Korei atystycznych
Pochwała czy potępiII. Analiza uacja kobiet danych stPółnocnej 89
nocześnie wznowieniem systemu patriarchalnego. System dziedziczenia wła- [ Pobierz całość w formacie PDF ]