RSS


[ Pobierz całość w formacie PDF ]

cz owieka Chrystusa, staje si objawieniem jedno ci mi dzy Jezusem i Bogiem, Jego Ojcem, jedno ci
nienaruszonej pomimo najbardziej drastycznego ogo ocenia i osamotnienia Jezusa w cierpieniu. Ta
jedno przekraczaj ca wszelkie ludzkie ograniczenia, pozwala Jezusowi w momencie pozornego
pozbawienia Go ludzkiej godno ci, wydawa na prze ladowców wyrok uniewinniaj cy moc swojej
synowskiej w adzy:  Ojcze, przebacz im, bo nie wiedz , co czyni  ( k 23,34). Jest to modlitwa
wyra aj ca mo no dysponowania darami Bo ego Mi osierdzia. Mo na powiedzie , e ta jedno
35/41
Jezusa z Ojcem wskazuje na istnienie cz cego ich Obu Ducha wi tego, który jest wspóln mi ci
Ojca i Syna46.
U niektórych wspó czesnych teologów pojawiaj si tendencje przypominaj ce dawny
modalizm. Wyra aj si one w tym, e objawienie relacji mi dzyosobowych uznaje si za sposób
przedstawienia dzie a Odkupienia, a nie za ukazanie tajemnicy wewn trznej Bo ej istoty.
Trójca wi ta by aby zatem przedstawieniem historio-zbawczej relacji transcendentnego Boga do
47
ludzko ci, a nie rzeczywistym objawieniem wewn trznego ycia Boga .
Wobec takiego zaw enia tre ci Objawienia zawartego w Ewangelii nale y przypomnie , e
Jezus Chrystus przedstawia siebie jako pe ne i ostateczne objawienie si Boga i otwarcie ludziom
dost pu do Jego tajemnicy:  Ojca nikt nie zna, tylko Syn i ten, komu Syn zechce objawi  (Mt 11,27).
Pomniejszenie czy te jakiekolwiek kwestionowanie tre ci tego Objawienia oznacza oby nie tylko
rezygnacj z katolickiej teologii, ale wr cz zast powanie wiary spekulacjami filozoficznymi, opartymi
na dowolnych za eniach.
B/ W uj ciu zgodnym z tradycj szko y aleksandryjskiej i uwzgl dnianym wy cznie przez
ugie wieki w podr cznikach chrystologii - rozwa amy relacj mi dzy tajemnic Trójcy wi tej
i tajemnic Wcielenia bior c za punkt wyj cia t pierwsz prawd , a wi c nauk o Bogu, który
objawia si jako Ojciec posy aj cy na wiat swojego Syna, by moc Ducha wi tego przyj ludzk
natur i w niej ukaza swoj Bosk chwa . Podstaw biblijn takiego uj cia mo e by prolog
Ewangelii wi tego Jana:
owo by o u Boga i Bogiem by o S owo... S owo sta o si cia em i zamieszka o w ród nas.
I ogl dali my Jego chwa , chwa jako Jednorodzonego u Ojca (J 1,1. 14 gr,).
Wewn trzne ycie Bo e, które jest udzielaniem si Osób Boskich sobie nawzajem, ujawnia si
ludziom przez to, e S owo odwiecznie rodzone przez Ojca przyjmuje natur ludzk , staje si
cz owiekiem i zjawia si na wiecie, jako S owo Wcielone. W naturze ludzkiej ukazuje si Syn, który
w swoim Boskim bytowaniu jest okre lony, jako  Jednorodzony Bóg, który jest w onie Ojca
(J 1,18). Z kolei objawia si w Jego ziemskim yciu Duch wi ty, nie tylko jako moc Bo a, która Go
przenika (por. k 10,21) i prowadzi (por. Mt 4,10, ale jako Kto kontynuuj cy Jego dzie o, pos any na
wiat podobnie, jak Syn:
prosi Ojca, a innego PARAKLETOSA da wam, aby z wami by na zawsze (J 14,16).
Gdy jednak przyjdzie PARAKLETOS, którego ja wam po od Ojca, Duch Prawdy, który od
Ojca pochodzi, On b dzie wiadczy o mnie (J 15,26).
Pojawia si tu problem, jak okre li relacj tajemnicy Wcielenia do tajemnicy Trójcy wi tej
zachowuj c metafizyczn zasad absolutnej transcendencji Boga wobec stworzenia. Objawienie
bowiem trzech Osób Boskich nie mo e w aden sposób podwa podstawowej prawdy o jedynym
Bogu, Stwórcy wszech wiata (por. Mk 12,29). Niedopuszczalne jest rozdzielanie na ró ne podmioty
dzia alno ci Boga wobec stworze . Odró nienie Osób Ojca, Syna i Ducha wi tego dotyczy tylko
wewn trznego bytowania jedynej istoty Bo ej. Ka da z trzech Osób uto samia si z t sam , jedyn
istot , czyli natur Bosk , natomiast wzajemne ich relacje stanowi wewn trzne ycie Boga,
tajemnicz mi Ojca i Syna w Duchu wi tym. Jednak e wobec wiata stworzonego Bóg dzia a
zawsze jako Jedyny Pan i Stwórca; Jego dzie a ad extra, czyli w stosunku do stworze , s zawsze
dzie ami wspólnymi wszystkich trzech Osób.
Trudno , jaka tu si zjawia, polega na tym, e tajemnica Wcielenia jest szczególnym
wej ciem Boga w nie w ludzko , w materialny wiat stworzony, ale Objawienie stwierdza [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cherish1.keep.pl